Πολλές φορές ανήσυχοι γονείς αναζητούν έναν ειδικό προκειμένου να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους για θέματα που αφορούν τα παιδιά τους.

Η πρώτη επαφή:

– “Δε μ’ ακούει ποτέ, δεν ξέρω τι να κάνω…”
– “Δεν έχει φίλους στο σχολείο, είναι πολύ κλειστό παιδί!”
– “Τσακώνεται όλη την ώρα με τον μικρό της αδερφό…”
– “Είναι συνεχώς θυμωμένος, δεν μπορώ να τον πλησιάσω..”

Είναι μερικές από τις φράσεις που εκφράζονται συχνά στην πρώτη επαφή. Ρωτώντας τα παιδιά, ωστόσο, για τα ίδια θέματα συχνά η δική τους οπτική είναι εκ διαμέτρου αντίθετη. Γι’ αυτό το λόγο η πρώτη συνεδρία έχει χαρακτήρα διερευνητικό και πραγματοποιείται με τους γονείς και το παιδί μαζί. Είναι σημαντικό το παιδί (ανεξαρτήτως ηλικίας) να είναι ενημερωμένο εκ των προτέρων και να βρίσκεται στο χώρο με τη θέλησή του. Πρώτο μέλημα του θεραπευτή είναι να εκφραστεί το αίτημα του παιδιού και το αίτημα των γονέων, το οποίο άλλοτε συμπίπτει και άλλοτε διαφέρει.

Συμβόλαιο:

Στη συνέχεια είναι σημαντικό να δημιουργηθεί ένα ξεκάθαρο Συμβόλαιο:

  • Ο θεραπευτής οφείλει να διασφαλίσει το απόρρητο του περιεχομένου των συνεδριών με το παιδί.
  • Οι γονείς ενημερώνονται, παρουσία του παιδιού/εφήβου, για τα θέματα που το δυσκολεύουν ώστε να βοηθήσουν και αυτοί από το ρόλο τους.
  • Στην πρώτη συνεδρία πραγματοποιείται λήψη ιστορικού.
  • Οι επόμενες συναντήσεις γίνονται με το θεραπευτή και το παιδί μόνο. Οι τρεις πρώτες, έχουν χαρακτήρα διαγνωστικό ώστε να εκτιμήσει και ο θεραπευτής τα θέματα που χρειάζονται θεραπευτική δουλειά. Όλο αυτό το υλικό συγκεντρώνεται και αξιολογείται προκειμένου να καθοριστεί κατά πόσο το παιδί χρειάζεται θεραπευτικές συνεδρίες και ποιος είναι ο στόχος.

Θεραπεία:

Η θεραπεία με ένα παιδί/έφηβο πραγματοποιείται στη δική του συμβολική γλώσσα: το όχημα των συναντήσεων είναι το παιχνίδι. Παιχνίδι με αντικείμενα, με χρώματα, με πηλό, με άμμο και νερό, παιχνίδι ρόλων… Και όπως συμβαίνει πάντα στο παιχνίδι, υπάρχουν κανόνες που και οι δύο οφείλουν να σέβονται ώστε να νιώθουν όλοι ασφαλείς:

  • Το παιχνίδι κρατά μία ώρα
  • Γίνεται πάνω στο “μαγικό” χαλί, ένα χαλί που όταν τυλίγεται στο τέλος της συνεδρίας, σφραγίζει μέσα του τον πραγματικό και το φανταστικό κόσμο που έχει μοιραστεί το παιδί με το θεραπευτή.
  • Δεν επιτρέπεται να παλεύουμε, να χτυπάμε ή να καταστρέφουμε παιχνίδια. Αν ο θυμός χτυπήσει την πόρτα, υπάρχουν υλικά που μπορούν να βοηθήσουν στην εξερεύνησή του.
  • Δεν μπορούμε να παίρνουμε μαζί τα παιχνίδια φεύγοντας, ωστόσο ο θεραπευτής θα φροντίσει να βρίσκονται στο χώρο για την επόμενη συνεδρία.

Στην ψυχοθεραπεία των παιδιών, το παιδί οδηγεί και ο θεραπευτής ακολουθεί και συμμετέχει στο βαθμό που το ίδιο το παιδί ορίζει και με τον τρόπο που το διευκολύνει, προκειμένου να κατανοήσει όσα το παιδί προσπαθεί να του πει.

Close Menu